Wijkinformatie

Woningstichting Maasdriel is gevestigd in de kern Kerkdriel (gemeente Maasdriel).
Onderstaand vindt u informatie over de diverse kernen waarin het bezit van WSM zich bevindt.

Kerkdriel
De grootste plaats van gemeente Maasdriel is Kerkdriel. Het Mgr. Zwijsenplein is een prachtig plekje in het centrum. Hier is de wekelijkse markt en een heus uitgaanscentrum. De plaatselijke kermis (juli) en de jaarmarkt. Op den Delkant (juni) zijn publiekstrekkers van formaat. Watersportliefhebbers vermaken zich opperbest in recreatiegebied De Zandmeren en de vele knusse jachthavens. De golfbaan staat in de wijde omtrek bekend door zijn prachtige ligging.

Kerkdriel is het kloppend hart van onze gemeente, nu dus de plaats van het centrale gemeentehuis in de Kerkstraat. Voor 1 januari 1999 bestond het huidige Maasdriel namelijk nog uit vijf verschillende gemeenten: Ammerzoden, Hedel, Heerewaarden, Maasdriel en Rossum.

Velddriel
Velddriel mag dan een van de kleinere dorpen in Maasdriel zijn, de bewoners stralen een stuk zelfvertrouwen en waardigheid uit die een grote liefde voor hun eigen dorp verraden. Het voormalige nonnenklooster in het hart van Velddriel, herbergde de Zusters van Liefde. Een fraai standbeeld van de zusters met de vliegende kappen (ontwerp van kunstenares Netty Werkman uit Sint-Michielsgestel) naast de prachtige kerk, verraden een rijk verleden. Sindsdien hebben allerlei firma’s en instanties in het klooster gezeten, waaronder de profeet Vrieswijk. De bewoners spraken er schande van dat er zoveel ‘rotzooi gaande was’. "De vrouwen moesten scheiden van hun achtergebleven mannen, kinderen mochten geen woord met buitenstaanders praten en ze moesten alleen maar de hele dag poetsen".

Een markante Velddrielenaar;die ook de hele dag met zijn handen werkt is Frans van Cuijk. In slechts zestig handelingen maakt hij van een stuk boom een houten klomp.Slechts vijftien Nederlanders voeren dit ambachtelijke beroep nog met de hand uit.De klompenmakerij van Van Cuijk is gevestigd aan de Voorstraat 47. Een telefoontje vooraf (0418-631979) is gewenst.

Hoenzadriel
Aan de Kievitsham 20 in Hoenzadriel pronkt nog een authentieke korenmolen uit 1846. De Sara Catharina is slechts een van de 950 molens die er nog in Nederland zijn. Honderd jaar geleden waren er dit nog ruim 10.000! Met windkracht werd hier tot voor kort tarwe, rogge en andere granen tot meel gemaald. De andere (belt)molen van Maasdriel staat in Hurwenen, de Vento Vibimus uit 1875 staat aan de Molenstraat 20a. Elke zaterdagmiddag is hij open, mits de blauwe wimpel of vlag op het dak uithangt.

Alem
Er zijn maar twee wegen om dit pittoreske dorp binnen te komen. En als je via het veerpont komt, ben je uiteraard afhankelijk van de vaartijden. De Jan Klingenweg is daarom de meest gebruikte verkeersader om Alem nader te verkennen.
De twee kerken (waarvan in één het Nederlandse Dakpannenmuseum gevestigd is!) rechtvaardigen alleen al een bezoek aan dit schiereiland. Ook het bloeiende meidoornlandschap, ooit aangeplant als alternatief voor het dure prikkeldraad, is het bekijken meer dan waard. Al was het alleen al omdat deze struiken ook erg geneeskrachtig zijn voor hart- en vaatziekten. Daarnaast prikken ze als geen ander en waren daarom eeuwenlang (vanaf 1750) geschikt om de koeien binnen het perceel te houden. Het biedt ook een natuurlijke bescherming tegen wind, regen en zon.

Op de rotonde bij Alem is in 2003 een fraai kunstwerk geplaatst. Twee witte en een bruin ei zijn in reuzenvorm neergelegd als ware het een nestje. Een bijzondere creatie van kunstenares Maria Roozen uit Arnhem. De rotonde kent bijzondere grassoorten. Het is een fraai gezicht vanuit alle toegangswegen.