Opvang vluchtelingen uit Oekraïne

Net als de rest van Nederland en de wereld schrikken we van de oorlog in Oekraïne. En gaat ons hart uit naar de mensen in het oorlogsgebied en die op de vlucht zijn. We zien veel hartverwarmende initiatieven.

Voor deze vluchtelingen worden speciale verblijfslocaties opgezet. Ook in onze regio staan we klaar om hulp en onderdak te bieden aan de vluchtelingen die naar onze regio komen. De gemeente Maasdriel regelt opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen.

Onderdak bieden
Hoewel direct persoonlijke hulp van huurders heel mooi is, moet dit niet onderschat worden. Zowel gemeenten als hulporganisaties geven aan dat dit niet eenvoudig is.

Denkt u eraan om vluchtelingen tijdelijk onderdak te bieden in uw woning? Laat u goed informeren.
  • Opvang in een (huur) woning brengt mogelijk kosten met zich mee
    Als u mensen opvangt, brengt dit mogelijk extra kosten met zich mee. U biedt niet alleen onderdak, maar zorgt  mogelijk ook voor eten en drinken, kleding etc. Houdt u er ook rekening mee dat uw energieverbruik toeneemt, met een hogere energierekening tot gevolg.
  • Opvang is niet voor even
    Tijdelijke opvang kan langer kan duren. Dat heeft veel invloed op uw eigen woon- en leefsituatie. Het is goed dat u dat vooraf beseft.
  • Gevolgen voor toeslagen en/of uitkering
    Als de opvang langer duurt, heeft dit mogelijk gevolgen voor toeslagen en/of uitkering die u misschien ontvangt.
  • Is uw woning geschikt?
    Niet elke woning is groot genoeg om er voor langere tijd met veel mensen in te wonen. Dit kan veiligheids- en gezondheidsrisco’s opleveren, omdat er sprake is van overbewoning. Als u overweegt om vluchtelingen in huis op te vangen, raden we u aan contact met ons op te nemen. Dan bespreken we uw persoonlijke woonsituatie.
  • U blijft huurder en aansprakelijk voor derden in uw woning
    Het is niet toegestaan om uw woning in gebruik te geven aan vluchtelingen en zelf (tijdelijk) in een andere woning te gaan wonen. Ook mag u de woning niet onderverhuren aan een vluchteling. Als de mensen die u opvangt overlast veroorzaken, spreken wij u daarop aan.
  • Meld het bij ons
    Als u vluchtelingen in huis wil opvangen, kunt u contact opnemen met Vluchtelingenwerk Nederland. Zij coördineren de opvang van vluchtelingen en kunnen u verder informeren. Meld het ook bij ons. Dan zijn wij op de hoogte van uw situatie. Neem hiervoor contact op met een van onze woonconsultenten.

Meer informatie?
10 tips voor het opvangen van een vluchteling - Takecarebnb